close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

זוגיות- לא כל בעיה אפשר לפתור במאמץ

הרב ד"ר זאב קרומביו תמוז, תשפג25/06/2023

לא כל בעיה בזגיות אפשר לפתור על ידי מאמץ... חשוב לדעת

תגיות:

באדיבות מגזין בית משיח

הטור השבוע יעסוק בכך שלא כל בעיה ניתן לפתור דווקא על ידי כך שמתאמצים חזק לפתור אותה. לפעמים עדיף "לשחרר" ודווקא לא להתאמץ חזק לפתור בעיה כדי לא להחמיר אותה. לפעמים, דווקא כאשר נפסיק להתאמץ חזק יש סיכוי שאולי הבעיה תיפתר. דוגמא לכך אפשר למצוא במצווה יוצאת דופן. כידוע, אנו מצווים להתאמץ מאד לקיים את כל המצוות. יחד עם זאת, יש מצווה
אחת שאי אפשר לקיים אותה על ידי כך שנתאמץ לקיים אותה, אלא דווקא אם לא נתאמץ לקיים אותה אז אולי נצליח לקיים אותה... המצווה הזו היא מצוות שכחה, שהיא אחת מחמש מצוות מתנות לאביונים. התורה מצווה אותנו: "כִּי תִקְצֹר קְצִירְךָ בְשָׂדֶךָ וְשָׁכַחְתָּ עֹמֶר בַּשָּׂדֶה לֹא תָשׁוּב לְקַחְתּוֹ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה לְמַעַן יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹוהֶיךָ בְּכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ: כִּי תַחְבֹּט זֵיתְךָ לֹא תְפַאֵר אַחֲרֶיךָ לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה יִהְיֶה". (דברים פרק כ"ד, י"ט-כ'). כפי שמסביר אדמו"ר הזקן: "ואם לא היה שוכח, רק היה מניח בכיוון (בכוונה) לא היה (מקיים) מצווה זו כלל" (מאמרי אדמו"ר הזקן – הנחות הר"פ, ע' 88).

מצוות שכחה מלמדת אותנו שיש דברים שאי אפשר להשיג על ידי שמתאמצים חזק להשיג אותם, אלא דווקא להיפך. נכון, שבתחומי חיים רבים יש צורך להתאמץ חזק כדי להגיע לתוצאות הרצויות, אבל זה לא תמיד נכון ולפעמים זה אפילו עלול לגרום לנזק. לא כל בעיה אפשר לפתור בכוח. לדוגמא, כאשר רכב מתחפר בחול הנהג ינסה ללחץ על הדוושה בכל כוחו כדי לנסות לצאת מהחול. הבעיה היא, שככל שהוא ילחץ יותר על הדוושה כך הוא רק ישקע יותר בחול... כדי לצאת מהתחפרות בחול צריך דווקא ללחוץ מאד בעדינות על הדוושה ולנסות לנסוע לאט קדימה.

גם ביחסים שלנו עם בני הזוג שלנו אנו עלולים למצוא את עצמנו במצב דומה. לדוגמא, אישה שמאד מפריע שבעלה לא מתעורר בזמן בבוקר ומאחר לעבודה. האישה לא מוכנה שהמצב הזה ימשך, וכל בוקר היא כועסת יותר על בעלה על שהוא לא קם בזמן. ככל שחולף הזמן, והבעיה ממשיכה, האישה כועסת יותר ויותר חזק על בעלה כדי לגרום לכך שהוא יקום בזמן. הבעיה היא, שלא רק שהכעס של האישה לא עוזר לכך שבעלה יקום בזמן, אלא שעכשיו בני הזוג רבים כל היום על הנושא הזה... מבעיה שהפריעה רק בתחילת היום, הבעיה הפכה לבעיה שנמשכת כל היום... כיוון שהכעס של האישה לא פתר את הבעיה, יכול להיות שיהיה נכון עבור האישה לנסות כיוון אחר. לדוגמא, האישה יכולה לנסות להידבר עם בעלה במטרה להגיע לאיזו הסכמה שמקובלת על שניהם לגבי הקימה שלו בבוקר. ויש אפשרות נוספת. לפעמים האישה יכולה להחליט שעדיף לה לשחרר את הנושא הזה ולקבל את העובדה הלא נעימה שבעלה לא קם בבוקר לראות איך היא מצליחה להתארגן עם הבעיה הזו מבלי לפתור אותה. להרבה אנשים קשה לקבל החלטה כזו כי זו מרגישה החלטה "לא צודקת", אולם מסתבר שלא כל דבר בחיים חייב להיות צודק... כאשר נתבונן ביושר בהתנהגות של עצמנו, אולי נגלה שגם אנו לא תמיד מתנהגים בדיוק כמו שאנו מצפים מעצמנו להתנהג. אם נתייחס בסלחנות להתנהגות "הבעייתית" של הבעל או האישה שלנו כמו שאנו מתייחסים בסלחנות להתנהגות של עצמנו נחסוך לעצמנו ולבני הזוג שלנו הרבה מאד עוגמת נפש ובסופו של דבר כולם יצאו מורווחים מכך.

__________
זאב קרומבי (MSW) הינו מטפל זוגי ומומחה להתמכרויות התנהגותיות ודוקטורנט בתחום הטיפול הזוגי באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות: [email protected] או 0547-822686
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה